DIY: snel en makkelijk poef haken met zpaghetti garen

 
 Tijdens het opruimen van mijn dochters kamer zag ik ineens de poef die ik een tijd geleden voor haar gehaakt heb. Ik realiseerde me dat ik hier nog geen foto's van gemaakt had en met jullie gedeeld had.
 
Het is overigens de eerste poef die ik gehaakt heb en ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben. Helaas zijn er geen stap voor stap foto's van gemaakt maar ik zal proberen om tekstueel uit te leggen hoe ik de poef gemaakt heb. Het haken heb ik mezelf in het Engels aangeleerd dus voor mij is het wat lastiger om het in het Nederlands te beschrijven. Mochten zaken toch niet helemaal duidelijk zijn laat het me dan even weten!


 
1. Vijf vasten in een een magische ring
2. De volgende ronde in iedere steek (vaste) 2 vaste. In totaal heb je dan 10 
    vaste in de tweede ronde.
3. Haak 1 vaste in 1 steek en twee in de volgende. Herhaal dit de hele ronde.
4. Haak 1 vaste in de volgende twee steken en twee in de volgende.
5. Haak in vaste in de volgende 3 steken en twee in de volgende.
 
Blijf op deze manier iedere ronde meerderen totdat de poef de diameter heeft bereikt die je wilt. Het is wel handig bij te houden hoeveel rondes je gemeerderd hebt zodat je dit kunt gebruiken bij het minderen.
 

 
Is de poef groot genoeg dan kun je stoppen met meerderen en 'gewoon' haken. In iedere steek 1 steek.  Je zult nu zien dat de platte cirkel die je had aan de uiteinden iets gaat krullen. Dit is ook de bedoeling.
Heeft de poef de gewenste hoogte dan kun je vervolgens gaan minderen. Ook dit doe je per ronde evenredig net zoals bij het meerderen. Zodra je nog maar een klein rondje over hebt kun je de poef vullen en vervolgens het rondje sluiten.  
 

 
In plaats van bovengenoemde methode kun je ook twee identieke cirkels haken (volg hiervoor de eerste paar stappen totdat de cirkel groot genoeg is) en haak beide helften vervolgens aan elkaar.
 
 
Veel haakplezier!
 
xxx Colinda

6 opmerkingen:

  1. Super leuk poef! Wel een gevaarte met katten in het huishouden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Misschien dat zpaghetti garen daarom een goed alternatief is voor wol? Misschien een idee om iets kleins te maken (een bal o.i.d.) om te kijken hoe deze zich houdt bij de katten? ;-). Je kunt het garen ook zelf maken. De beschrijving ervan staat ook op mijn blog.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Heel leuk, dank voor de uitleg. Ik was op zoek naar een haakpatroon voor een poef maar hier heb ik meer dan genoeg aan. Hoe heb je de poef vervolgens gevuld?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      ben heel benieuwd hoe je poef er straks uitziet!

      Ik heb deze poef gevuld met twee oude kussenhoezen van dekbedset) en deze gevuld met oude kussenvullingen, restjes stof etc.

      Succes!

      Groetjes Colinda

      Verwijderen
  3. Zo leuk. Ik heb nog een paar bollen zpagthetti liggen, maar ik wist niet wat ik er mee moest aanvangen. Misschien dat ik er, na het zien van deze post, wel een poef van ga maken.
    Dank u wel voor de inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Lady Rose. Ben benieuwd naar het resultaat.

      Verwijderen